الکترونیک

باتری چیست؟ – بررسی انواع باتری، نحوه عملکرد، ساختار و کاربرد

باتری چیست

هنگامی که نام باتری را می­‌شنویم، در وهله اول تصویر باتری­‌های آبی‌­رنگ قلمی که پشت اسباب­‌بازی­هایمان در کودکی قرار می­‌دادیم، در ذهنمان تداعی می­‌شود. اما اگر نگاهی به اطراف خود بیندازیم، به این نتیجه می‌­رسیم که باتری یکی از کاربردی­‌ترین وسایل و منابع انرژی است که در طول روز از آن استفاده می‌­کنیم. گوشی هوشمند ما دارای باتری است و بدون آن و شارژش شاید زندگی بسیاری از ما مختل شود.

خودروها، لپ‌تاپ‌ها، انواع کنترل­‌ها و صدها مورد دیگر که در صورت عدم وجود باتری استفاده از آنها غیرممکن می‌­شد و حتی می­‌توان مدعی شد که اگر باتری وجود نداشت و تولید نمی‌­شد، انسان هیچ­وقت به زندگی مدرن امروزی­ نمی­‌رسید. پس می­‌توان نتیجه گرفت که باتری شاید به میزانی که سایر ابزار در مرکز توجهات بوده‌­اند، دیده نشده است! در این مطلب از وب­سایت آرتا الکتریک بنا داریم به شکل مفصل و همه­ جانبه به باتری­ و انواع آن بپردازیم و نحوه عملکرد و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز علاقه­‌مندید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

باتری چیست؟

همان­طور که طبعاً همه شما عزیزان می‌­دانید، باتری وسیله‌­ای است که می‌­تواند انرژی را در خود ذخیره کند و در زمان نیاز آن را در اختیار ما قرار دهد و انرژی مدنظر را تأمین کند. انسان زمانی که در تکنولوژی­‌های خود نیاز به ذخیره و استفاده به‌موقع از انرژی را داشت، دست به تولید باتری زد. اگر بخواهیم تعریف دقیق­‌تری از باتری بیان کنیم:

“باتری انرژی شیمیایی موجود در خود یا انرژی ذخیره­‌شده از قبل را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌­کند و در مواقع نیاز در اختیار کاربر قرار می­‌دهد.”

 باتری­‌هایی که در گذشته متداول‌­تر بود، یک پک شیمیایی یا Chemical power pack بود که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌­کرد و پس از پایان انرژی شیمیایی، دیگر قابل استفاده نبود. این دسته از باتری‌­ها یک­بارمصرف بوده و برای بارهای بعدی قابل‌استفاده نخواهند بود. در حالی که باتری­‌های جدیدتر مانند باتری گوشی، می­توانند چندین بار شارژ و دشارژ شوند.

تاریخچه باتری

در آثار باستانی قدیمی آثاری از وجود اشیا شبیه به باتری دیده شده است که مشهورترین آنها باتری بغداد است. در سال 1938 در موزه بغداد شئ­‌ای دیده شد که ساختاری شبیه به باتری داشت و به همین دلیل برخی­‌ها اولین باتری در تاریخ را باتری بغداد می­‌دانند. البته باید اشاره کنیم که ساختار این باتری با باتری­‌های نوین و امروزی متفاوت بود.

در تاریخ معاصر اولین‌بار ایده تولید و ساخت باتری در سال 1800 میلادی به‌وسیله الکساندر ولتا ایتالیایی مطرح شد و او با استفاده از ورقه‌­های مسی و روی و پارچه‌­ای آغشته به آب‌شور باتری مدنظر خود را طراحی کرد. اولین ایده باتری با قابلیت شارژ و دشارژ در سال 1974 میلادی توسط بنجامین فرانکلین ارائه شد و او با در کنار هم قراردادن چندین خازن، ایده ذخیره انرژی و استفاده از آن در مواقع لازم باتری جدید را بیان کرد. پس از گذشت سال­ها و پیشرفت روزافزون تکنولوژی امروزه باتری­‌ها در انواع و ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می‌­شود.

عکس باتری قلمی

باتری چگونه کار می­‌کند؟

به بخش اصلی باتری که باعث تامین انرژی الکتریکی می­شود، سلول می­‌گویند. سلول باتری دارای دو الکترود و یک ماده به نام الکترولیت است. برای اینکه آسیبی به باتری وارد نشود و سلول باتری بتواند به­‌درستی عمل کند، آن را درون یک بسته قرار می­‌دهند. بر روی بخش بیرونی باتری همان‌طور که قطعاً تا به حال مشاهده کرده‌­اید، الکترود مثبت با علامت + و الکترود منفی با – نمایش داده شده‌­اند. نکته مهم در تفاوت باتری با سلول این است که یک باتری می‌­تواند بسته به کاربردش از چندین سلول تشکیل شده باشد.

اگر نگاهی به ساختار باتری قلمی داشته باشیم، در می­‌یابیم که الکترود مثبت در مرکز استوانه قرار گرفته و الکترود منفی دیواره استوانه را تشکیل داده است. ماده شیمیایی درون سلول که آن را با نام الکترولیت معرفی کردیم نیز در میان این دو الکترود قرار گرفته است. هنگامی که باتری ما درون یک مدار قرار می­‌گیرد، الکترولیت شروع به فعالیت می­‌کند و طی واکنش‌­های شیمیایی که با دو الکترود انجام می‌­دهد، طی فرایندی آرام به ماده دیگری تبدیل می‌­شود. طی این واکنش شیمیایی توسط الکترولیت، یون­‌های جدیدی تشکیل می­‌شوند و الکترون­‌های آزاد موجود در سر الکترود منفی وارد مدار می­‌شوند و با شارش این الکترون­‌ها انرژی لازم در مدار تأمین می­‌گردد. پس از گذشت مدت‌زمان تعیین­‌شده و از دست رفتن خاصیت ماده الکترولیت، حرکت یون­‌ها در این ماده متوقف می­‌شود و در نتیجه متوقف­‌شدن شارش الکترون­‌ها، باتری از کار می‌­افتد.

انواع باتری­ها از نظر فناوری ساخت

حالا که با چیستی و نحوه عملکرد باتری­‌های اولیه آشنا شدیم، قصد داریم باتری‌­ها را بر اساس فناوری ساختشان طبقه­‌بندی کنیم تا شما عزیزان بیش از پیش با این محصول کاربردی و انواع آن آشنا شوید. در ابتدای امر برای اینکه بتوانیم دیدگاه بهتری نسبت به باتری­‌های موجود در بازار داشته باشیم، قصد داریم باتری‌­ها را به دو دسته باتری غیر قابل شارژ (باتری اولیه) و باتری قابل شارژ (باتری ثانویه) تقسیم‌­بندی کنیم.

باتری غیر قابل شارژ

در حال حاضر شاید تصور شما از باتری غیر قابل شارژ محصولی قدیمی و به درد نخور باشد، اما باید بدانید که با اینکه تکنولوژی­‌های جدیدتری برای تولید باتری نسبت به باتری‌­های اولیه عرضه شده، اما این باتری­‌ها هنوز هم کاربردهای مخصوص خود را دارند! مزیت اصلی و مهم باتری­‌های غیر قابل شارژ این است که نسبت به باتری­‌های قابل شارژ، ظرفیت ذخیره انرژی بیشتری دارند و مدت‌زمان دشارژ آنها بسیار طولانی‌­تر است. این ویژگی باعث شده همچنان در بسیار از موارد، باتری غیر قابل شارژ کاربردهای متعددی داشته باشد. برای مثال ضربان­‌سازهایی که در قلب افراد بیمار قرار می­‌گیرند را نمی­توانیم برای دفعات متعدد از بدن فرد خارج کنیم و از این رو، باید برای تأمین انرژی ضربان‌­ساز از باتری­‌های اولیه بهره بگیریم.

باتری­‌های غیر قابل شارژ معمولاً با استفاده از سه فناوری کربن–روی، قلیایی و لیتیومی ساخته می‌­شوند. در ساختار هیچ یک از این باتری‌­ها، هیچ ماده مایعی وجود ندارد و از این رو، به این دسته از باتری­‌ها، سلول­‌های خشک نیز می­‌گویند. در ادامه هر یک از این فناوری­‌ها را مورد بررسی قرار می‌­دهیم.

1- باتری روی – کربن

باتری‌­های روی – کربن (Zinc – Carbon)، یکی از پرکاربردترین و ارزان­ قیمت‌­ترین باتری‌­های موجود در بازار هستند که در زندگی روزمره از آنها به شکل گسترده‌­ای استفاده می‌­کنیم. این باتری­‌ها که یک­بارمصرف و غیر قابل شارژ هستند، برای اولین‌بار توسط ژئورژ لکلانچ در سال 1865 میلادی ساخته شدند. باتری­ای که عملکرد آن را در بخش “باتری چگونه کار می‌­کند؟”، مورد بررسی قرار دادیم، در واقع همین باتری روی–کربن بود. در این باتری الکترود منفی روی و الکترود مثبت میله کربنی است. الکترولیت این باتری از جنس ماده کلرید آمونیوم است. ظرفیت انرژی و طول عمر باتری روی – کربن چندان زیاد نیست و به همین دلیل در صورت استفاده از این محصول، باید به شکل دوره‌­ای و زودهنگام باتری دستگاه را عوض کنید.

2- باتری قلیایی

دیگر باتری اولیه که در این بخش قصد بررسی آن را داریم، باتری قلیایی یا Alkaline است. این باتری نسبت به باتری روی–کربن از طول عمر مفید و ظرفیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل قیمت بیشتری نیز نسبت به آن دارد. الکترود مثبت باتری قلیایی منگنز اکسید، الکترود منفی آن از جنس روی است. الکترولیت این باتری از جنس محلول قلیایی غلیظ پتاسیم هیدروکسید است. از آن جایی که برخورد این الکترولیت با پوست و تنفس آن خطراتی را برای سلامتی شما به همراه دارد، باید مراقب باشید که این ماده از درون باتری به بیرون نشت پیدا نکند. برخی از ویژگی‌­های مثبت باتری­‌های قلیایی به شرح زیر است.

  • عمر مفید طولانی
  • ابعاد کوچک و مناسب
  • نشت کم الکترولیت
  • مقاومت داخلی کم و در نتیجه ارائه جریان مناسب
  • سازگاری با دستگاه­‌های قابل‌حمل و پرتابل
باتری آلکالاین

باتری­‌های قابل شارژ

پیش از اینکه تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن­‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها وارد بازار شوند و به محبوبیت برسند، استفاده از باتری­‌های قابل شارژ یا ثانویه چندان مرسوم نبود. زمان دشارژ این باتری­‌ها نسبت به باتری­‌های اولیه بسیار کوتاه‌­تر بود و به همین دلیل مردم علاقه چندان به استفاده از آنها نشان نمی‌­دادند. در اوایل معرفی باتری­‌های قابل شارژ، باتری­های نیکل–کادمیوم و نیکل متال هیدرید بیش از سایر انواع باتری‌­های قابل شارژ موردتوجه بودند.

از دیگر باتری­های قابل شارژ پرکاربرد نیز می‌­توان به باتری ثانویه سرب اسید اشاره کرد. باتری سرب اسید هنوز هم در بازار به فروش می­‌رسد و در برخی از خودروها مورداستفاده قرار می‌­گیرد. در حال حاضر پرکاربردترین باتری قابل شارژ باتری لیتیوم یونی است که در گوشی­‌های هوشمند و لپ­تاپ به کار گرفته می­‌شود.

1- باتری سرب اسید

باتری سرب اسید یا Lead-Acid که با نام تجاری باتری ماشین نیز شناخته می‌­شود، 12 ولت است و از 6 سلول 2 ولت ساخته می­‌شود. الکترود منفی و مثبت این باتری به ترتیب فلز سرب متخلخل و اکسید سرب است. الکترولیت این باتری نیز از جنس اسید سولفوریک است. هنگامی که این باتری در وضعیت دشارژ قرار می­‌گیرد، الکترودها با لایه‌­ای از سولفات سرب پوشانده می‌­شوند. واکنش­‌های میان الکترودها و الکترولیت باعث می­‌شود، اسید سولفوریک تشکیل­‌دهنده الکترولیت به آب بدل شود. در مدار الکتریکی موجود در خودرو، این باتری انرژی موردنیاز استارت خودرو و روشنایی چراغ­‌ها را تأمین می­‌کند و توسط آلترناتور یا همان دینام شارژ می­‌گردد.

دلیل جایگزین‌شدن این باتری با فناوری­‌های جدیدتر، وزن زیاد آن و ناسازگاری فلز سرب با محیط‌زیست است. توان خروجی بالا، قابلیت شارژ آسان و قیمت مناسب را می­‌توان به‌عنوان مزایای استفاده از باتری اسید سرب شناخت. باتری­‌های اسید سرب در ولتاژهای مختلفی مانند 2، 6، 12 و 24 تولید شده‌اند و معمولاً در وسایل نقلیه مانند خودروهای سواری و ماشین‌­آلات سنگین به کار می­‌روند.

2- باتری نیکل کادمیوم

در دهه­‌های قبل، باتری­‌های نیکل کادمیوم تا حدودی توانستند جایگزین باتری‌­های غیر قابل شارژ شوند. کسانی که به طور مداوم از دستگاه­‌های باتری­خور استفاده می­‌کردند، به‌جای باتری­‌های اولیه، استفاده از باتری نیکل کادمیوم را در دستور کار خود قرار دادند. این دسته از باتری­‌ها می­‌توانند صدها بار توسط کاربر مورداستفاده قرار گیرند و بدون محدودیت شارژ و دشارژ شوند.

الکترود مثبت و الکترود منفی باتری نیکل کادمیوم به ترتیب از جنس نیکل هیدروکسید و کادمیوم است. الکترولیت موجود در این باتری نیز محلولی غلیظ از پتاسیم هیدروکسید است. با توجه به وجود اثری به نام مموری افکت یا اثر حافظه در این باتری­‌ها، بهتر است این باتری را پس از دشارژ شدن کامل، شارژ کنید. ولتاژ اسمی این نوع 1.2 ولت است و با توجه به این ولتاژ کم، معمولاً در گجت‌­های مختلف از چند عدد باتری نیکل کادمیوم به شکل سری استفاده می­‌شود.  قیمت ارزان، قابلیت شارژ آسان و نسبتاً سریع و قابلیت استفاده در تمامی محیط­‌ها از جمله ویژگی‌­های مثبت باتری نیکل کادمیوم است. از جمله کاربردهای این باتری می‌­توان به اسباب­‌بازی­‌های RC، چراغ­‌های خورشیدی و تلفن­‌های بی­‌سیم اشاره کرد.

3- باتری نیکل متال هیدرید

این باتری از نظر عملکرد بسیار شبیه به باتری نیکل کادمیوم است؛ اما نسبت به این باتری دارای برتری‌­هایی است که از جمله آن‌ها می‌­توان به اثر حافظه کمتر و عدم مخاطرات زیست‌محیطی اشاره کرد. نیکل اکسی هیدروکسید الکترود مثبت این باتری را تشکیل می‌­دهد و الکترود منفی این باتری نیز آلیاژی است که جاذب هیدروژن است. از دیگر مزایای نیکل متال هیدرید می‌­توان به چگالی انرژی بالا و شارژ آسان اشاره کرد.

4- باتری لیتیوم یون

امروزه باتری­‌های لیتیوم یون به­‌عنوان پرکاربردترین و سریع‌­ترین باتری­‌های قابل شارژ در جهان شناخته می‌­شوند. باتری اغلب گجت‌­های مورداستفاده شما مانند لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و… از جنس همین باتری لیتیوم یون است. در باتری لیتیوم یون مشکل عدم سازگاری با محیط‌زیست و ولتاژ پایین باتری­‌های نیکل کادمیوم حل شده و طول عمر نیز طولانی و مطلوب است. همان­طور که همه ما در زمینه مصرف از باتری گوشی­‌های هوشمند تجربه داریم، این دسته در حالت استفاده مداوم چیزی در حدود 28 ماه بازدهی دارند. از جمله مزایای باتری­‌های لیتیوم یونی می‌­توان به وزن بسیار کم، چگالی انرژی زیاد و میزان جریان بالا اشاره کرد. ولتاژ اسمی باتری­‌های لیتیوم یونی 3.7 ولت و بازه ظرفیت آنها بین 100 تا 1000 میلی­‌آمپر است. البته ظرفیت باتری­‌هایی که برای گوشی‌­های هوشمند و لپ­تاپ­‌ها مورداستفاده قرار می­‌گیرد، به‌مراتب بیشتر از این بازه است.

انواع باتری

انواع باتری از نظر ظاهری

باتری­‌ها می­‌توانند با فناوری­‌های مختلف در اشکال فیزیکی متفاوتی تولید شوند. با این وجود نمی­‌توان دسته‌­بندی دقیقی از نظر ظاهری برای باتری­‌های مختلف ارائه کرد. با این حال قصد داریم باتری‌­هایی که بیشتر با آنها سر و کار داریم را از نظر ظاهری بررسی کنیم.

1- باتری­ قلمی و نیم­ قلمی

باتری‌­های قلمی و نیم­‌قلمی مشهورترین و شناخته­‌شده‌­ترین باتری­‌هایی هستند که به شکل روزمره از آنها استفاده می­‌کنیم. در دسته‌­بندی تخصصی­‌تر از نظر ابعاد، باتری قلمی را با شناسه AA و باتری نیم‌­قلمی را با شناسه AAA می­‌شناسند. از این رو در برخی از کشورها به باتری قلمی باتری AA نیز می­‌گویند.

نکته جالب در مورد باتری­ قلمی و نیم ­قلمی این است که این باتری می‌­توانند با استفاده از تمامی تکنولوژی­‌هایی که در بخش­‌های قبلی اشاره کردیم، ساخته شوند. با این تفاسیر باتری‌­های قلمی را می‌­توان به دو دسته قابل شارژ و غیر قابل شارژ تقسیم‌­بندی کرد. باتری­‌های قلمی با فناوری زینک – کربن، آلکالاین، لیتیوم، لیتیوم یون، نیکل کادمیوم و نیکل متال هیدرید در بازار موجود است.

2- باتری کتابی

ولتاژ باتری‌­های کتابی معمولاً 9 ولت است و از این رو، در بازار جهانی این باتری‌­ها را با نام باتری‌­های 9 ولت می‌­شناسند. این باتری نیز مانند باتری قلمی، در دو نوع قابل شارژ و غیر قابل شارژ تولید و به بازار عرضه می­‌شود. باتری کتابی قابل شارژ با فناوری­‌های لیتیوم، روی، کلرید روی و اکسید نقره در بازار عرضه شده است.

باتری کتابی غیر قابل شارژ نیز با فناوری‌­های مختلفی مانند لیتیوم یون، فسفات آهن لیتیوم، لیتیوم تیتانت، اکسید منگنز لیتیوم و لیتیوم نیکل منگنز تهیه می­‌شود. باتری‌­های کتابی می­‌توانند علاوه بر 9 ولت، ولتاژهای دیگری مانند 12 ولت نیز داشته باشند؛ اما مرسوم‌­ترین نوع این نوع باتری‌­ها، باتری 9 ولت است. از جمله کاربردهای باتری کتابی در دنیای الکترونیک می‌­توان به آشکارسازهای دود، دستگاه‌­های تست و ابزارهای پزشکی، نمایشگرهای LCD، مانیتورهای بیمار، چراغ­‌ اضطراری، دستگاه‌­های پزشکی و… اشاره کرد.

3- باتری دکمه‌­ای یا سکه‌­ای

آخرین باتری یک­بارمصرفی که آن را بررسی می­‌کنیم، باتری دکمه‌­ای یا Button Battery است. این دسته از باتری­‌ها را با عنوان باتری سکه‌­ای نیز می‌­شناسند.  این نوع از نظر ظاهری شبیه به دکمه است و اغلب برای تأمین انرژی ساعت‌­های مچی و ماشین حساب به کار گرفته می‌­شود. در ساخت باتری­‌های دکمه‌­ای می‌­توان از الکترودها و الکترولیت‌­های مختلفی بهره گرفت. روی یا لیتیوم می­‌توانند الکترود منفی این باتری را تشکیل ­دهند و الکترود مثبت این باتری نیز می‌­تواند از جنس اکسید منگنز یا اکسید نقره باشد. در انتخاب الکترولیت نیز گستره مختلفی از مواد در دسترس هستند و می‌­توان علاوه بر مواد قلیایی، از دیگر مواد نیز به‌­عنوان الکترولیت در این باتری استفاده کرد. وزن کم، تراکم بالا، ابعاد کوچک و مناسب، قیمت ارزان، ماندگاری طولانی و ولتاژ اسمی بالا از جمله ویژگی­‌های مثبت باتری دکمه‌­ای هستند.

باتری سکه ای

پارامترهای مهم هنگام بررسی یک باتری

برای اینکه بتوانیم هنگام بررسی یک باتری با ماهیت و ویژگی‌­های آن بیش از پیش آشنا شویم، پارامترهای مهم آن را بررسی می­‌کنیم. در این بخش قصد داریم این پارامترها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید باتری مناسب مدار یا دستگاه خود را به‌­راحتی پیدا کنید.

  • ظرفیت: انرژی ذخیره شده که آن را با پارامتر ظرفیت بیان می‌­کنیم به سه عامل ولتاژ، جریان و ساعت بستگی دارد. معمولاً ظرفیت باتری را با واحد میلی‌آمپر مشخص می‌­کنند. مفهوم باتری با ظرفیت 2000 میلی‌­آمپر این است که این باتری می­‌تواند در مدت یک ساعت، 2500 میلی‌­آمپر جریان را منتقل کند و بسته به شرایط مدار و استفاده شما این میزان جریان و مدت‌زمان کارکرد آن متفاوت خواهد بود.
  • درجه C: این پارامتر مربوط به میزان جریان برقی است که در باتری وجود دارد. برای حاصل‌­شدن درجه C، ظرفیت باتری را به عدد 1000 تقسیم می‌­کنند. مفهوم درجه C این است که در یک ولتاژ ثابت باتری می‌­تواند به میزان درجه C آمپر جریان را منتقل کند. برای مثال درجه C یک باتری 20000 میلی­‌آمپر برابر با 20 است و این باتری می‌­‌تواند در یک ولتاژ ثابت، به میزان 20 آمپر جریان را منتقل کند.
  • ولتاژ اسمی: ولتاژ باتری در طول مدت‌زمان استفاده دست خوش تغییر نمی­‌شود و از این رو، به این ولتاژ، nominal voltage یا ولتاژ اسمی می­‌گویند. با توجه به ثابت‌بودن این مقدار، دیگر ولتاژ در محاسبه ظرفیت باتری یک متغیر محسوب نمی‌­شود و ظرفیت باتری تنها به جریان و مدت‌زمان بستگی دارد.
  • جریان شارژ: میزان جریانی که تحت عنوان جریان شارژ شناخته می­‌شود، حداکثر جریانی است که یک باتری می‌­تواند هنگام شارژ دریافت کند.
  • ولتاژ شارژ: ولتاژ شارژ میزان ولتاژی است که برای شارژکردن باتری مناسب و بهینه است. ولتاژ شارژ در اغلب باتری­ها 4.2 ولت است.
  • جریان تخلیه: به مقدار جریانی که می­‌تواند هنگام دشارژ از باتری خارج و به مدار وارد شود، جریان تخلیه می‌­گویند.

گفتار پایانی

حال که به شناخت مناسبی از باتری­‌ها رسیدیم، می­‌توانیم درک کنیم که چرا پژوهشگران باتری‌­ها را یکی از مهم­ترین اختراعات بشر در دو قرن اخیر نامیده‌­اند و آن را محصولی انقلابی می‌­دانند. این وسیله شگفت‌­انگیز ما را به زندگی مدرن امروزی نزدیک کرد و زندگی را برای ما آسان­‌تر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *